Zoals aangekondigd op 2 Juni vorig jaar sluiten we binnenkort onze deuren. Vanaf 15 mei zetten we hierin een volgende stap en zullen we beginnen met de takedowns van alle bestaande releases die nog in de stores staan via ons platform. Hieronder vind je alle info die je moet weten.
Wil je je releases online houden en streaming-aantallen behouden, dan is het belangrijk dat je je muziek zo snel mogelijk overzet.
Takedown datum: 15 Mei
Vanaf 15 mei zullen we beginnen met takedowns aanvragen van bestaande releases. Meestal duurt een takedown een aantal dagen, en we zullen de takedowns in groepen verwerken, maar vanaf die datum kan het dus zijn dat je release niet langer beschikbaar is.
Natuurlijk kun je ook al eerder zelf een takedown aanvragen via je songkit-account.
Overzetten van je muziek
Je kunt je muziek die nu nog in de stores staan via SongKit via elke distributeur opnieuw uploaden. Goede distributeurs zijn o.a. DistroKid (jaarlijkse fee), WM Digital Services (Nederlands) en Routenote (gratis).
Als je je streaming-aantallen en playlist placements wilt behouden is het belangrijk dat je je muziek via een andere distributeur live zet vóór de takedown-datum. Gebruik daarbij exact dezelfde audiobestanden, cover-afbeelding en ISRC als je op songkit hebt gebruikt. Spotify en andere streamingdiensten zien zo dat het om dezelfde release gaat en kunnen de twee ‘versies’ aan elkaar koppelen.
Wij hebben geen inzicht in dit koppelings-proces, het beste kun je met vragen hierover terecht bij je nieuwe distributeur.
Royalties en uitbetalingen
Voorlopig kun je nog gewoon inloggen in je account om een uitbetaling aan te vragen. Omdat royalties altijd met een aantal maanden vertraging gerapporteerd worden, zullen royalties geüpdate blijven zoals je gewend bent.
Het uitbetaling-minimum van €20 zal vervallen zodat je na de takedowns óók een uitbetaling kunt aanvragen als je dit niet behaald hebt.
Let er op dat wij alleen royalties ontvangen van de ‘versie’ die via songkit gedistribueerd is. Royalties voor een her-upload bij een andere distributeur zul je via daar ontvangen.
Veelgestelde vragen
Waarom kan de muziek niet online blijven staan?
De contracten die we met de stores hebben kosten veel geld om te onderhouden en verlopen binnenkort, daardoor is het online houden van releases helaas niet mogelijk.
Hoe lang kan ik nog inloggen op mijn account?
Na de takedowns zal het portaal nog een jaar beschikbaar blijven om uitbetalingen aan te vragen. Wel zullen na de takedowns je releases niet meer zichtbaar zijn.
Andere vragen?
Stuur ons een berichtje via het contactformulier!